u bent hier: home » haagsche-courant
’Via een telefonische helpdesk krijg je een computer niet aan de praat’:
Één van zijn klanten was zo moedeloos geworden, dat hij op het punt stond zijn computer uit het raam te gooien. En hij is niet de enige, weet oprichter/eigenaar Fred Truijens van ICT Art BV inmiddels.
Met de formule Webboy van het bedrijf heeft hij naar eigen zeggen dan ook een gat in de markt aangeboord. Webboy is een helpdesk (hulpbureau voor computerbezitters) die aan huis computerproblemen oplost.
Voor zestig gulden per uur komt een deskundige langs die de computer de baas kan.
Fred Truijens (foto: Maurice Nelwan)
“Ik kom bij mensen die met de handen in het haar zitten omdat ze niet weten hoe ze het apparaat aan de praat moeten krijgen”, zegt Truijens.
“Helpdesks van providers (toegang-verschaffers tot internet, red.) en softwareleveranciers bellen, levert voor de leek vaak niets op”, meent Truijens. “Met tips van een medewerker van een belcentrum kan een gebruiker meestal niet uit de voeten.
Soms is het ook onmogelijk om via de telefoon uit te leggen wat er mis is”. “Ik schat dat 70 %van de pc’s die in de huiskamer staan, niet naar volle tevredenheid werkt, omdat het te veel inspanning kost om het ding in orde te maken.
Daar ligt de taak van de Webboy”. In januari van dit jaar is Truijens als ondernemer begonnen met zijn mobiele helpdesk. De telefoontjes komen ‘s avonds op de zolderkamer van zijn huis in Rijswijk binnen als mensen thuis gaan internetten.
Machteloos
Truijens wordt regelmatig geconfronteerd met mensen die ten einde raad zijn. “Een man uit Zoetermeer stond op het punt om zijn computer uit het raam te gooien. Hij voelde zich machteloos, had problemen met zijn ISDN-aansluiting en was naar de winkel gestapt.
Daar werd hij niet geholpen omdat er aan de apparatuur niets mankeerde. Ook bij de fabrikant kreeg hij nul op het rekest. Helpdesks boden geen uitkomst. Kortom: hij werd van het kastje naar de muur gestuurd. Zesduizend gulden had hij neergeteld voor een snelle computer, maar niets werkte.
En de kosten liepen nodeloos op, want er werd hem bijvoorbeeld geadviseerd een extern modem aan te schaffen naast zijn ingebouwde modem. De Webboy wist het euvel simpel te verhelpen”.
Truijens denkt met Webboy over een half jaar kostendekkend te kunnen werken. Truijens komt zelf uit de computerhoek. Hij was ICT-manager (informatie- en communicatietechnologie) bij een drankengroothandel.
Tijdens een reorganisatie bij zijn werkgever besloot Truijens anderhalf jaar geleden op te stappen. Met zijn afkoopsom lukte het hem om de voorbereidingen te treffen voor zijn eigen bedrijf.
Bekendheid
In januari dit jaar ging de Webboy voor het eerst op pad. Het uurtarief bedraagt zestig gulden. Voorrijkosten rekent hij alleen buiten de regio. “Als je eenmaal achter de computer zit, ben je al gauw een uur bezig”, aldus Truijens.
Voor bekendheid moet hij het vooral hebben van mond-tot-mondreclame, advertenties en bezoekers van zijn internetsite www.Webboy.nl.
“Ik blijf met beide benen op de grond staan”, zegt Truijens. “Voorlopig concentreer ik me op de regio Den Haag- Zoetermeer-Rijswijk.
Zeker is dat ik blijf werken met studenten en scholieren die verstand van computers hebben, want deze jonge mensen hebben de vindingrijkheid om bij te blijven op internetgebied”.
Afspraak maken of meer informatie?
Contact opnemen
Wilt u een afspraak inplannen of meer informatie, bel of mail ons:
Wilt u via de website een afspraak inplannen, vul dan het formulier in.