u bent hier: home » artikel-in-maandblad-cbm
Webboy biedt thuisgebruiker en kleine bedrijven computerservice aan huis:
Computers zijn net mensen. Ze kunnen moeiteloos maandenlang doorbuffelen tot ze opeens worden getroffen door een griepje”, waardoor ze even niet meer willen.
Een computer mag dan in staat zijn om in een fractie van een seconde enorme hoeveelheden berekeningen te maken, ook zij zijn gevoelig voor virussen. Voor de thuisgebruiker en de kleine ondernemer is er in de regio Den Haag in ieder geval een computerspecialist die geconsulteerd kan worden. En komt nog bij U aan huis ook!
Truijens: “Zo’n 70 procent van alle computers in de thuisomgeving wordt niet optimaal gebruikt!”
Problemen met een computer zijn lang niet altijd de schuld van de computer zelf. Deze moderne apparaten vertonen inmiddels al zoveel overeenkomsten met de mens dat hij zelfs gevoelig is voor de manier waarop hij behandeld wordt.
Gevallen van computermishandeling zijn bekend, maar veelal is onkunde de boosdoener. Om die reden wordt er vaak een beroep gedaan op handige familieleden, buren of kennissen en natuurlijk de winkel die het apparaat verkocht heeft. Maar ook deze kan de klant niet altijd helpen want niet zelden is er in zo’n geval niet eens wat mis met de geleverde apparatuur.
“Het probleem is vaak dat een gebruiker terecht komt in een web van helpdesks. Na gebeld te hebben met de winkel, zoekt hij zijn toevlucht bij de helpdesk van de fabrikant die hem weer doorverwijst naar de leverancier van de gebruikte software, of naar de helpdesk van een inter- netprovider”, vertelt Fred Truijens, directeur van de Webboy in Rijswijk. “Het plegen van dergelijke telefoontjes betekent vaak dat gebruiker een hoop tijd en geld kwijt is en vervolgens eigenlijk nog niet weet waar hij aan toe is, kortom veel ergernis en frustratie en geen steek verder!”
Om hen een helpende hand te bieden, is Truijens in oktober 1999 van start gegaan met een thuisservice voor particulieren en kleinere bedrijven.”We zijn in staat om een goede analyse te maken en het apparaat meestal ter plekke te repareren. Ligt het allemaal wat lastiger en moet er wat uitvoeriger naar gekeken worden dan nemen we het apparaat mee”, aldus Truijens.
Vaak gaat het ook om een softwarematig probleem of belt een klant alleen omdat hij hulp nodig heeft bij het installeren van hard- en software. Daarnaast biedt de Webboy rijk cursustraject aan, variërend van lessen o.m. in Windows98 t/m XP, tekstverwerkers, e-mail en het gebruik van intemet. Ook voor het laten bouwen van een internetsite kan zowel de particulier als het bedrijfsleven bij de Webboy terecht
Vaardigheden
De Webboy is inmiddels al sinds 1999 actief en blijkt duidelijk in een behoefte te voorzien. “Ik ben hiermee begonnen omdat ik gewoon om me heen zag hoe er geworsteld werd met slechte helpdesks. De kwaliteit van de mensen die daar werken, is zwaar beneden peil”, gaat Truijens verder. “Ze sturen hun klanten niet alleen steeds weer opnieuw het bos in, het kennisniveau is veelal slecht en de service is al helemaal abominabel.
Zo zullen ze de klant nooit zelf terugbellen. De klanten van De Webboy zijn te vinden in alle leeftijdscategorieën. “Enerzijds veel vrouwen en ouderen, die soms ook gewoon bellen omdat ze hulp nodig hebben bij het leren omgaan met nieuwe spullen, anderzijds de dertigers met een drukke baan.
Voor hen is het een uitkomst om niet zelf tijd te hoeven steken in de oplossing van problemen met hun pc”. Daarnaast zijn het ook regelmatig bedrijven die de Webboy bellen.
Veelal kleine bedrijven die niet de beschikking hebben over een eigen helpdesk c.q. systeembeheerder, zoals eenmanszaken. “Ook voor hen zijn er cursussen waarbij ze op hun eigen werkplek en buiten kantooruren de nodige kennis op kunnen doen.
Onkunde
Het team van de Webboy, dat voorlopig alleen actief is in de omgeving Den Haag, komt bij het bezoek aan klanten van alles tegen. “Het is onvoorstelbaar wat je soms voor een chaos op machines aantreft. Zo kijken we er niet eens meer van op wanneer we systemen aantreffen die draaien op een halve versie van Windows 95 en een halve versie van Windows 98.
Het mag dan een wonder heten dat het allemaal nog heeft gewerkt. Daarnaast zien we vaak programma’s die elkaar in de weg zitten. Verschillende programma’s om cd’s te branden en de nodige krakkemikkige programma’s die links en rechts van het internet zijn geplukt”. Truijens schat dat van alle computers die in de thuisomgeving staan er zo’n 70 procent niet goed gebruikt worden. Daarmee doelt hij op de mogelijkheden die totaal onbenut blijven of het ‘verkeerd’ gebruik van hard- software.
“Wie een auto wil besturen heeft daarvoor een rijbewijs nodig maar bij computers verwacht men vaak dat iedereen er wel mee om kan gaan. Ik vind dat hierover, ook door fabrikanten, vaak te makkelijk wordt gedacht.
Voor veel gebruikers zijn een hoop zaken nou eenmaal niet zo vanzelfsprekend. Dan is wat meer uitleg geen overbodige luxe. Dat zie je ook bij het gebruik van internet. Er zijn veel gebruikers die zich totaal niet realiseren dat het gebruik van internet betekent dat je er op dat moment zelf deel van uitmaakt. Met alle gevolgen van dien.” Bij de Webboy komen er de laatste tijd dan ook veel aanvragen voor support binnen van gebruikers die in de problemen zijn gekomen door de schade van computervirussen. “Ik denk dat we daardoor op het ogenblik het meeste werk hebben.”
Voordat een van onze medewerkers een systeem, na geleden schade, opnieuw komt voorzien van het besturingssysteem en de programma’s waarmee de gebruiker wil werken, wordt eerst zorgvuldig gekeken of alle noodzakelijke programmatuur en drivers aanwezig zijn. Truijens: “Maak je die inventarisatie niet dan zit je halverwege met het probleem dat je zo’n klus niet kunt voltooien.”
Servicepack
De service van de Webboy, die veelal in korte tijd op de stoep kan staan, kost € 39,75 per uur. Wie vaker een beroep wil kunnen doen op de diensten van dit bedrijf, kan een servicepack nemen. Daarmee kan gerekend worden op een “VIP-behandeling’, bestaande uit een korte responstijd en een snelle afhandeling van klachten en een extra korting.
Het servicepack is er ook om de drempel wat weg te nemen, waardoor sneller een beroep op de Webboy wordt gedaan voor het noodzakelijk maar ook preventief onderhoud.
Het streven van Truijens is dat zijn klanten in de toekomst tevreden blijven! Om dat te bereiken en te zorgen dat de Webboy ook regelmatig op pad kan, wordt er volop aan acquisitie gedaan. Reclamefolders die in de regio huis-aan-huis worden verspreid en reclame in locale pers maar ook in/op reclamezuilen moeten er voor gaan zorgen dat deze service bij een groter publiek bekend wordt. “Maar we moeten het natuurlijk vooral hebben van de mond-op-mond reclame.
We streven ernaar dat een klant automatisch een beroep op ons doet. Dan is het natuurlijk het mooiste wanneer die klant zijn positieve bevindingen ook met anderen deelt!”
Afspraak maken of meer informatie?
Contact opnemen
Wilt u een afspraak inplannen of meer informatie, bel of mail ons:
Wilt u via de website een afspraak inplannen, vul dan het formulier in.