u bent hier: home » ondernemen-mkb
De Webboy helpt ook MKB’ers die te klein zijn voor eigen ICT’er!:
Webboy komt langs in huis en bedrijf:
Computergebruikers in de Haagse regio kennen sinds begin dit jaar een computer-service-aan-huis, ‘Webboy’ genaamd. Volgens de initiatiefnemer, voormalig ICT manager en nu directeur van de Webboy, Fred Truijens, loopt het storm. Volgens deze computerdeskundige is hij de eerste die in zijn regio met een mobiele helpdesk “in deze nichemarkt is gesprongen”.
Dat is volgens Truijens niet verwonderlijk want veel kleine bedrijven hebben “net niet genoeg body voor een vaste IT-er”. De tarieven liggen voor particulieren rond de zestig gulden per uur, exclusief BTW.
Zakelijke gebruikers betalen iets meer. De Webboy, die ook websites ontwerpt, werkt voorlopig uitsluitend in de Haagse regio.
Inmiddels hebben enkele grote ICT-ondernemingen in Den Haag belangstelling getoond voor samenwerking met deze nieuwe ‘buitendienst’, waarvan ‘head-quarters’ momenteel is gehuisvest op de zolderetage van Truijens woning in Rijswijk.
Gunsten vragen zat
Deze entrepreneur was tot eind 1999 ICT- manager bij een dranken-groothandel. Met een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen, zette hij in 1992 een systeem op, waardoor de groothandel de orders van een groot aantal slijterijen elektronisch kon verwerken.
Truijens liep daarmee ver vooruit op de huidige business-to-business-variant. Na een reorganisatie besloot hij eind 1999 een eigen ICT bedrijf op te richten. Het zat niet mee, want die maand kwam de klad in de dotcom-industrie. Enkele maanden later zou de technologiebeurs Nasdaq instorten. Geen goed moment voor een startende ICT-er.
Truijens: “zoekend naar niche markten ontdekte ik dat niemand zich via thuisservice op de kleine computergebruiker richtte, terwijl daar toch heel erg veel behoefte aan was”. Aan de eerste helft van het jaar 2000 ging hij met de zogenoemde “Pilot” (testfase) van start.
Via het regionale dagblad werd wekelijks geadverteerd, soms met de tekst “Internetters, de zon gaat weer schijnen” en soms de tekst “Het gunsten vragen ook zat?”. Dit laatste omdat veel computerbezitters, suf gebeld met helpdesks, vaak hun laatste toevlucht zoeken “bij de familie, buurman, vriend of kennis die er zoveel verstand van heeft”.
De advertenties sloegen aan. Veel mensen bleken na een vruchteloze titanenstrijd met hun internetprovider, hun telefoonbedrijf en notabene de helpdesk van de leverancier van hun computer, het hoofd in de schoot te hebben gelegd.
Zij hadden de hoop opgegeven hun computer ooit nog goed te kunnen krijgen en degradeerde hem tot een onvolwassen, niet werkend, irritant speeltje.
Teveel aanspreekpunten
Volgens Truijens komen veel computergebruikers in de problemen doordat zij teveel aanspreekpunten hebben. Zo zijn er helpdesks, telecombedrijven en internetproviders.
Veel problemen komen overigens al aan het licht bij het eerste telefoongesprek, de intake. Tijdens dit gesprek wordt het probleem geanalyseerd en geschat hoeveel tijd nodig zal zijn. Ook wordt de klant gevraagd naar eventuele speciale wensen. Tenslotte worden de opdrachten per postcode gebundeld en kan de Webboy op pad.
Met de stormachtige groei van de aanvragen bestaat de kans dat wachtlijsten ontstaan. Hoewel Truijens daar de ogen niet voor sluit, noemt hij dit geen schrikbeeld. Wat ook een rol speelt is dat Truijens voorlopig alleen de Haagse regio bedient. (070-3907084 ; www.webboy.nl).
Afspraak maken of meer informatie?
Contact opnemen
Wilt u een afspraak inplannen of meer informatie, bel of mail ons:
Wilt u via de website een afspraak inplannen, vul dan het formulier in.








